net art, video, performance

Annie Abrahams

Interview / Entretien Distant Movements

Interview about Distant Movements (English version)
Entretien au sujet de Distant Movements (version française)
Abrahams A., Magrin-Chagnolleau I., de Morant A., Pinheiro D., Piqué M.
p-e-r-f-o-r-m-a-n-c-e, Vol 6 2022 (Creation Research)

In 2020 we (Daniel Pinheiro, Muriel Piqué and Annie Abrahams) were interviewed by Alix De Morant (researcher at the University Paul Valéry in Montpellier) and Ivan Magrin-Chagnolleau (artist, researcher at the Chapman University, Orange, California) on the subject of our online performance project Distant Movements.
I am happy to be able to finally read our exchange in the p-e-r-f-o-r-m-a-n-c-e journal.

We talked about: origins – “being with” – guidance being an approach of movement by calling it out, not just naming it, but almost hailing it – a practice that allows people to move together at a distance, while trying to interrogate the relationships between what’s happening in their bodies – the process not only depending on what we want and what we think, but also on what we discover in the others and how we can go on with that – using protocols as a way to stability or as a process to change relations, to escape habits – the question of presence inside the rigid frame of videoconferencing – the role of an audience and the influence on dance from the webcam – the incongruity of the dancing body in the private space creating performativity in a place of life – the intermediary / intermedial space, constructed from all the environments in which the participants find themselves – how to experience a certain quality of movement, with the eyes closed, while trying to perceive the other bodies elsewhere moving – the common work is created in the conjunction of all the in situ dances – resonance, enaction, intra-action – ….

virtual presence can be experienced as more intimate than a physical encounter” Martina Ruhsam interviewed by Beatrix Joyce in “A podcast on the future of dance and performance”, dis[ ]tanz, artconnect.com.

FR
Cependant, cet échange met clairement en évidence nos pensées différentes sur ce qui était/est important dans cette rencontre de différents univers à travers notre pratique et notre recherche de la danse en ligne à l’aveugle.

Nous avons parlé de : les origines – “être avec” – la guidance étant une approche du mouvement en l’appelant, pas seulement en le nommant, mais presque en le hélant – une pratique qui permet aux gens de bouger ensemble à distance, tout en essayant d’interroger les relations entre ce qui se passe dans leurs corps – le processus ne dépend pas seulement de ce que nous voulons et de ce que nous pensons, mais aussi de ce que nous découvrons chez les autres et de la manière dont nous pouvons continuer avec cela – l’utilisation de protocoles comme moyen de stabilité ou comme processus pour changer les relations, pour échapper aux habitudes – la question de la présence dans le cadre rigide de la vidéoconférence – le rôle d’un public et l’influence de la webcam sur la danse – l’incongruité du corps dansant dans l’espace privé créant une performativité dans un lieu de vie – l’espace intermédiaire / intermédial, construite à partir de tous les environnements dans lesquels se trouvent les participants – comment faire l’expérience d’une certaine qualité de mouvement, les yeux fermés, tout en essayant de percevoir les autres corps ailleurs en mouvement – l’œuvre commune est créée dans la conjonction de toutes ces danses in situ – résonance, énaction, intra-action – . …

Filed under: Interview, networked performance, Performance, publication, Research, , , , , , , ,

Leave a comment

FIND /

Archives

Annie Abrahams